Wie zijn doelgroep kent, zal zijn communicatiemiddelen effectiever inzetten. De online middelen die we hebben, liggen binnen handbereik, maar je moet niet schieten met hagel. Terug naar de basis = luister naar je klant.
Waar bevindt mijn doelgroep zich?
De eerste vragen die je jezelf moet gaan stellen zijn: wie is mijn doelgroep? Waar bevindt mijn doelgroep zich? Van welke online kanalen maakt mijn doelgroep gebruik? Allerlei apps, internettools en social media kunnen heel makkelijk zijn, maar hebben geen zin als je de doelgroep daar niet mee bereikt. De doelgroep is gebaseerd op je missie en visie van je bedrijf en het doel wat je wilt bereiken met je product (bijvoorbeeld een website of app).Wat doen we vaak verkeerd?
Wat we vaak verkeerd doen is dat we deze mediums inzetten als reclamemiddel. We zetten social media in als advertentiemedium. We vergeten hierbij te luisteren naar onze doelgroep. De digitale wereld biedt juist kansen om naar je doelgroep te luisteren.Hoe luister je naar je doelgroep?
Ten eerste is het belangrijk om te weten wie je doelgroep is en waar je doelgroep zich mee bezig houdt. Zodra je dit in kaart hebt gebracht, kun je de juiste boodschap overbrengen. Vragen die je jezelf zou kunnen stellen zijn:- Waar praat mijn doelgroep over?
- Welke communicatiemiddelen gebruikt mijn doelgroep?
- Waar bevindt mijn doelgroep zich?
- Naar welke events gaat mijn doelgroep?
- Welke social media kanalen gebruikt mijn doelgroep?
- Wat weten ze al over het onderwerp?
- Wat zijn de trends in jouw vakgebied?
- Wat zijn de prioriteiten van mijn doelgroep?