Je bent toch wie je bent? Ja dat klopt. Maar hoe omschrijf je dat? Dat is voor jezelf al lastig, laat staan voor een organisatie als hogeschool Windesheim. Ook de vertaling van deze identiteit naar duidelijke positionering en een herkenbare stijl is een uitdaging.
Hogeschool Windesheim klopte dan ook bij ons aan met de vraag: Hoe kunnen we onze nieuwe positionering ontwikkelen en implementeren? Ons antwoord? Samen met ons!
Een herkenbaar merk met een duidelijke positionering zorgt ervoor dat je je als bedrijf onderscheidt van concurrenten. Windesheim was op zoek naar de vertaling van haar identiteit naar een nieuwe positionering. Het zoeken naar een nieuwe merkbelofte en kernwaarden die daarbij leidend zijn. De vraag was of de huisstijl daar nog bij paste. Voor hogeschool Windesheim was het antwoord: ‘Nee’.
Sinds 2018 ondersteunen wij hogeschool Windesheim als interne partner bij de finetuning en uitwerking van hun positionering die is ontwikkeld door communicatiebureau Dear uit Amsterdam. In samenwerking met Dear en de kerngroep binnen de afdeling Marketing & Communicatie van Windesheim, zijn we aan de slag gegaan. Waarom wij? “Mixcom is vanaf het begin betrokken geweest en heeft ons merk ‘in de vingers’. De korte lijnen en snelle interactie is echt een meerwaarde voor ons gebleken.”
Omdat het voorwerk al gedaan was door Dear en er een sterk concept lag, konden onze designers meteen de diepte in en zich focussen op de huisstijl en het maken van een basis voor de uitwerking van concepten. Het doel: de huisstijl moet overal toepasbaar zijn. Daarna zijn we de basis gaan finetunen en de mogelijkheden binnen de vormgeving gaan verdiepen. Dat deden we door een aantal communicatiemiddelen uit te werken en onze expertise op het gebied van fotografie te laten gelden.
Het resultaat
Wij hebben samen het concept doorvertaald naar verschillende middelen. Ja, baanbrekend: een sterk merk heeft een duidelijke huisstijl, en ja, dat is meer dan een logo. Het zijn visitekaartjes en briefpapier, posters en brochures, maar ook gevelsigning en -bestickering, sociale-media-materialen en logo-animatie. Hogeschool Windesheim is nu weer in staat zich op de juiste manier naar haar doelgroepen te profileren. Identiteit, positionering en uitstraling sluiten weer naadloos aan!
Sparren?
Meer weten over onze creativiteit en technische kennis? Neem dan contact op met Jörgen Korthagen.