In Google Analytics zijn er een aantal stroomrapportages. In dit artikel alles over gebruikersstroom en gedragsstroom. Daar kun je zien hoe de bezoekers door je website navigeren. Welke pagina’s bekijken ze, en in welke volgorde? Doorlopen veel mensen hetzelfde pad of juist allemaal heel verschillend?
Wat is het verschil tussen gebruikersstroom en gedragsstroom in Google Analytics?
Het verschil is eigenlijk vrij simpel: de gebruikersstroom richt zich op de gebruiker, gedragsstroom puur op de content.- Bij gebruikersstroom kun je beginnen met bijvoorbeeld het land van waar de bezoeken gedaan zijn (of andere eigenschappen van de gebruiker zoals mobiel/niet mobiel, taal, bron of campagne) en daarna zien hoe mensen door de website navigeren.
- Bij gedragsstroom kun je het pad bekijken aan de hand van de bestemmingspagina’s. Dus je pakt alle bezoekers bij elkaar en bekijkt hoe iedereen door de website navigeert.
Waar vind je de rapportages?
Voor de rapportages zijn geen extra meetcodes of handelingen vereist anders dan de gewone standaard Google Analytics implementatie. Met andere woorden: heb je al een Google analytics profiel en komen er statistieken binnen van je website? Dan kun je deze rapportages ook gewoon bekijken.Gebruikersstroom
Je vindt deze onder “Rapportage”, vervolgens “Doelgroep” en dan “Gebruikersstroom”.Gedragsstroom
Deze rapportage vind je onder “Rapportage” en dan “Gedrag” en vervolgens “Gedragsstroom”.Hoe gebruik je de rapportages?
Beide rapportages kun je op dezelfde manier gebruiken.De basis
Kies een beginpunt, bij gebruikersstromen kan dit een eigenschap zijn van de bezoeker (land, taal, mobiel etc.) en bij gedrag is dit bijvoorbeeld een pagina of gebeurtenis. Standaard heeft Google Analytics al een beginpunt aangemerkt, dus als je het nog niet zeker weet kun je deze zo laten staan. Je ziet dan allemaal lijntjes heen en weer tussen alle pagina’s. De rode strepen zijn bezoekers die afhaken. De grijze lijnen/strepen zijn bezoekers die doorgaan naar een andere pagina. Hoe dikker de lijn of streep is, hoe meer bezoekers het zijn die die weg volgen. Je kunt je muis over blok bewegen om iets meer informatie te zien: het aantal doorlatingen en verlatingen maar ook in percentages. De eerste kolom zijn de beginpagina’s, daarna zie je de tweede stap (1ste interactie), derde stap (2e interactie). Dus bijvoorbeeld van de homepagina (beginpagina) waar ze binnen kwamen, gingen ze naar de contactpagina (1ste interactie).De stromen nader bekijken
Als je op een blok drukt met je linkermuisknop kun je kiezen voor:- Zoekverkeer via dit punt markeren: Je blijft dan in het huidige overzicht, alleen het pad van en naar deze pagina wordt getoond. De rest wordt iets vervaagt zodat je de stromen via deze pagina beter kunt analyseren.
- Zoekverkeer via de punt verkennen: Als je op deze knop drukt kom je in een nieuw overzicht: je ziet alleen de aangeklikte pagina nog, in het midden. Met links en rechts waar ze vandaan kwamen (links) en waar ze heen gingen (rechts). Zo kun je vooruit en terug bladeren om te zien wat mensen deden in het bezoek.
- Groepsdetails: Deze knop is vooral handig bij blokken helemaal onderin waarbij meerdere pagina’s gegroepeerd zijn: zo kun je zien welke pagina’s er allemaal onder vallen.
Wat kun je leren uit de gedrags- en gebruikersstromen?
Een paar ideeën die je uit de stromen zou kunnen leren:- Zie je mensen veel heen en weer gaan tussen een paar specifieke pagina’s? Zochten ze informatie die ze niet konden vinden? Misschien hadden ze de inhoud van de ene pagina op de andere verwacht?
- Waar gaan de mensen naar toe vanaf de homepagina? Misschien kun je die pagina’s al meer of beter verwerken op de homepagina om te zorgen dat ze de informatie sneller kunnen vinden?
- Hoe navigeerden mensen naar de webshop toe? Gingen ze eerst naar andere pagina’s? Was dit omdat ze eerst informatie wilden? Of konden ze gewoon de knop naar de webshop niet vinden?
- Gebruiken mensen uit een ander land de website anders? Zoeken zij andere pagina’s? Misschien is het een mogelijkheid om een meertalige (of voor schillende landen bijvoorbeeld een onderscheid maken tussen België en Nederland) te maken om de bezoekers beter te bedienen.
- Kijk ook eens goed naar de pagina’s waar veel mensen afhaken! Analyseer het pad dat zij afgingen, klikten ze veel heen en weer? Wat leken ze te zoeken? En bekijk ook goed de pagina waarop ze zoveel afhaken: is daar wel een trigger om op de website te blijven? Of is het juist de bedoeling dat ze daarna de website verlaten (bijvoorbeeld na het succesvol contact opnemen).
- Kijk eens per browser of resolutie, haken ergens mensen meer af dan gewoon? Deze is ook altijd prettig om even te bekijken. Haken mensen op een bepaalde pagina in een bepaalde browser of resolutie ineens veel meer af? Misschien werkt er dan iets niet helemaal goed op die pagina in de betreffende browser of resolutie.
- Bekijk eens of de zoekfunctie terug komt in de stromen. Als je ziet dat mensen heen en weer navigeren tussen zoeken, zoekresultaten, zoeken, zoekresultaten kunnen ze dus klaarblijkelijk iets niet vinden: daar zit dus een probleem. Probeer dan vervolgens goed te kijken naar wat het probleem is, mis je bijvoorbeeld de content waar ze op zoeken? Of werkt de zoekfunctie niet goed (genoeg)?